Top Navigation Menu

«Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΔΗΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ ΔΙΑΡΚΩΣ…»

stills002
Ο Κώστας Στεφανής είναι ένας από τους μεγαλύτερους έλληνες συνοδηγούς όλων των εποχών. Έχει γράψει τη δική του ιστορία στο Rally Acropolis, ενώ κάθε Κυριακή παρουσιάζει την εκπομπή «TRACTION» μέσα από τη συχνότητα του Σκάι. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, θυμάται τα ένδοξα χρόνια στους αγώνες rally, και μας μιλά για τις τεχνολογικές εξελίξεις που αναμένονται μέσα στο 2016.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΗΣ


– Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, πώς μπήκαν οι αγώνες Rally στη ζωή σας;
Κάπου στα 16 μου χρόνια. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, έκανα κοπάνα από το σχολείο, πήγα και παρακολούθησα το rally Acroplis στην Πάρνηθα. Εκεί λοιπόν, για πρώτη φορά είδα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Παρατηρούσα μέσα στην καμπίνα τι έκανε ο καθένας από τη μεριά του. Τον ο οδηγό και τον συνοδηγό. Τότε λοιπόν, έβαλα στόχο να γίνω και εγώ συνοδηγός. Κάπως έτσι ξεκίνησε αυτό το ονειρεμένο ταξίδι.

– Ποια είναι τα μυστικά ενός επιτυχημένου συνοδηγού, αγώνων Rally;
Να έχει πρώτο του μέλημα, αυτό που είχε πει ο Σόλωνας «Γηράσκω αεί διδασκόμενος». Η τέχνη του συνοδηγού -αλλά και της οδήγησης- είναι μια τέχνη η οποία διαρκώς ανανεώνεται, μαθαίνουμε νέα πράγματα και ποτέ δεν ολοκληρώνεται. Εγώ λοιπόν σ’ όλη μου την καριέρα, φρόντιζα από επαγγελματίες οδηγούς που έρχονταν στο rally Acropolis από το εξωτερικό, να παίρνω σημειώσεις, να ρωτώ λεπτομέρειες και διαρκώς να εξελίσσομαι.

– Rally Acropolis, ποιες μνήμες σας έρχονται;
Το rally Acropolis είναι για μένα “ιερό” πράγμα. Είχα την τύχη να ξεκινήσω το 1975. Βγήκα ο πρώτος έλληνας στην γενική κατάταξη και είχα την τύχη το 1995 -που δεν προβλέπεται στο παγκόσμιο πρωτάθλημα- να κερδίσουμε την πρώτη θέση της γενικής, ύστερα από πολλές δεκαετίες. Αν θυμάμαι καλά, 40 χρόνια είχε να κερδίσει έλληνας. Το rally Acropolis είναι συνυφασμένο απόλυτα με τη λέξη περιπέτεια. Γινόταν πάντα τέλη Μαΐου, οπότε οι δοκιμές άρχιζαν προς τα τέλη Απριλίου-αρχές Μαΐου. Απολαμβάναμε απόλυτα μια Ελλάδα που άνθιζε, μια Ελλάδα που έβγαινε από το χειμώνα και τα σκούρα γκρίζα χρώματα, μπαίναμε σε μια ανθισμένη Ελλάδα. Mια Ελλάδα που φαινόταν από άκρη σε άκρη, όταν ήταν τα μεγάλα rally Acropolis, είναι κάτι που θα το θυμάμαι πάντα με νοσταλγία.

–  Έχετε συνεργαστεί με πολλούς οδηγούς αγώνων Rally, όπως με τον Ιαβέρη, τον Τζίγκερ Βαρδινογιάννη… Πείτε μας δυο λόγια;
Ήταν όλες εμπειρίες ζωής! Ο κάθε οδηγός έχει δικό του χαρακτήρα, τη δική του προσωπικότητα και το δικό του στυλ οδήγησης. Από όλους έχω να θυμάμαι ωραίες στιγμές.

– Δώστε μας την εικόνα που επικρατεί στην καμπίνα, κατά τη διάρκεια ενός αγώνα.
Πρώτα απ’ όλα, η θερμοκρασία εξαρτάται από την εποχή. Συνήθως όμως είναι πολλή ζεστή η καμπίνα. Η θερμοκρασία παράγεται από τα διάφορα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου. Μια θερμοκρασία όμως που έχει πολλή φιλική ατμόσφαιρα, γιατί και οι δυο προσπαθούμε για έναν κοινό στόχο, ενώ οι εικόνες εναλλάσσονται πάρα πολύ γρήγορα. Ο συνοδηγός “απαγγέλει” το ποίημα. Διαβάζει τις σημειώσεις και ο οδηγός εκτελεί. Είναι μια μοναδική εξέλιξη πραγμάτων και στιγμών, δημιουρ­γούνται φιλίες αλλά και συναισθήματα που δεν τα συναντάς εύκολα, ούτε στην καθημερινή σου ζωή, ούτε στις προσωπικές σου σχέσεις. Αν δεν υπάρχει χημεία, δεν υπάρχει κανένα αποτέλεσμα.

– Traction για 17η συνεχή χρονιά, τι πιστεύετε πως έκανε την εκπομπή να αγαπηθεί τόσο πολύ;
Το 1999 που άρχισε να γεννιέται η ιδέα, φαντάστηκα τον εαυτό μου καθισμένο σ’ ένα καναπέ, να βλέπει μια εκπομπή αυτοκινήτου. Προφανώς λοιπόν -επειδή ανήκω στην κατηγορία των ανθρώπων που έχουν κι άλλοι παραπλήσιο γούστο- φαίνεται ότι μπόρεσα και βρήκα τα στοιχεία εκείνα που επικοινώνησαν την εκπομπή κι έφτασε σε τόσο μεγάλη διάρκεια.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– Πρόσφατα επισκέφτηκε τη χώρα μας ο δυο φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής της Formula 1 Μίκα Χάκινεν. Μάλιστα, τον φιλοξενήσατε στο Traction. Πώς είναι να συναντάς τέτοιες προσωπικότητες και τι διαφορετικό μπορούν να πουν στους τηλεθεατές;
Υπάρχει μια ιδιαιτερότητα… Αν τους πλησιάσει κάποιος με την ιδιότητα του δημοσιογράφου, θα είναι μια κλασική στατική συνέντευξη. Με ξερές απαντήσεις και πολλές φορές, να μην απαντώνται αυτά που υποβάλλονται σαν ερωτήσεις. Με τον Μίκα Χάκινεν υπήρξε μια καταπληκτική χημεία, λόγω του ότι από Φιλανδία έχω πολλούς φίλους από το παγκόσμιο πρωτάθλημα rally. Στην πρώτη επαφή που κάναμε μιλήσαμε κυρίως για rally. Aν δεν ήταν αναγκασμένος να διακόψουμε, γιατί την Κυριακή έπρεπε να ήταν στο αεροδρόμιο για να φύγει, θα ήμασταν ακόμη εκεί και θα μιλούσαμε!!!

– Λόγω της κρίσης που βιώνουμε, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, αποφεύγουν τα service.  Τι πρέπει να προσέχουμε σε αυτές τις περιπτώσεις, καθώς έτσι επηρεάζεται και η ασφάλεια;
Αυτό είναι γεγονός και είναι τραγικό. Θα έλεγα πως είναι προτιμότερο να ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο. Από το να μετακινείται με εντελώς κατεστραμμένα φρένα ή με λάστιχα που έχουν κλείσει πλέον τον κύκλο ζωής τους, καλύτερα να μην το κυκλοφορούμε. Δυστυχώς, δεν διαθέτουμε κατάλληλη κυκλο­φο­ριακή αγωγή για να το αντιμετωπίζουμε. Υπάρχει μια επιπολαιότητα ότι, “εντάξει μωρέ τι θα γίνει τώρα; Τι θα μου συμβεί”; Όμως συμβαίνει, διότι στην Ελλάδα υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα. Όταν παίρνουμε δίπλωμα οδήγησης, το παίρνουμε με πολύ εύκολο τρόπο που σημαίνει ότι την ώρα που αποκτούμε το δίπλωμα στην ουσία δεν ξέρουμε να οδηγούμε, απλά ξέρουμε να χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο. Δυστυχώς, αν δεν μπει το κομμάτι της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία, για να λυθεί αυτό το πρόβλημα άπαξ δια παντός θα έχουμε αυτές τις καταστάσεις και τα πρόβλημα.

– Έχει παρατηρηθεί μια έντονη πτώση στις πωλήσεις καινούργιων οχημάτων, ενώ αντίστοιχα έχουν αυξηθεί εκείνες των μεταχειρισμένων. Πώς εξηγείται αυτό;
Η κρίση σίγουρα έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, λείπουν τα χρήματα, όπως και πολλά άλλα. Το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο είναι κάτι σαν το καρπούζι, το κόβεις και θα σου βγει άσπρο ή κόκκινο. Συνεπώς θα πρέπει να έχεις πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη σε αυτόν που σου το πουλάει, για να μην σου πουλήσει κάποιο κλούβιο αυγό για φρέσκο. Αναμφίβολα, αν κάποιος δεν μπορεί να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο, θα στραφεί σε κάποιο μεταχειρισμένο. Από εκεί και πέρα η γνώση, κάποιος μηχανικός ή η εμπιστοσύνη σε αυτόν που το πουλάει είναι οι βασικοί παράγοντες για να μην επιλέξει κανείς ένα αυτοκίνητο που θα τον ταλαιπωρήσει με προβλήματα.

– Με την υπάρχουσα χρέωση στα τέλη κυκλοφορίας είναι δυσβάστακτο για αρκετούς να διατηρήσουν τα οχήματά τους. Ποιά η τοποθέτησή σας σε σχέση με αυτό;
Από παιδί που ήμουν, το αυτοκίνητο ήταν πάντοτε η αγελάδα που έφερνε το “ποθητό γάλα” στο κράτος. Δυστυχώς, περνώντας τα χρόνια δεν υπήρξε καμιά αλλαγή, καμιά έξυπνη κίνηση από πλευράς κυβερνώντων -ανεξαρτήτως κόμματος-. Όπως πάνε σήμερα τα πράγματα, βλέπω να σφάζουμε την αγελάδα, να την τρώμε και να μην υπάρχει καν έσοδο. Αν δεν αλλάξει η πολιτική, αν δεν υπάρξουν πιο έξυπνες λύσεις στο πρόβλημα κι αν δεν κοιτάξουν πιο μακριά, δεν πρόκειται να ξεπεραστεί η κατάσταση.

– Παρ’ όλα αυτά, στους δρόμους της Αθήνας πολλές φορές επικρατεί κομφούζιο. Αλήθεια πόσα αυτοκίνητα χωράνε ακόμα στο Λεκανοπέδιο;
Σίγουρα, το Λεκανοπέδιο δείχνει υπέρ-κορεσμένο. Το πρόβλημα γεννάται από τις συγκοινωνίες που είναι αλλοπρόσαλλες και ασυνεπείς στα ωράριά τους. Στο εξωτερικό, είναι όλα δομημένα σωστά. Δεν είμαι λάτρης του εξωτερικού, τα κράτη όμως είναι περισσότερο οργανωμένα, με αποτέλεσμα να έχουν φροντίσει ώστε οι συγκοινωνίες να μπορούν να εξυπηρετήσουν τον κόσμο και να μην αναγκάζονται να χρησιμοποιούν συνεχώς το αυτοκίνητο.

2– Τρόποι εναλλακτικής μετακίνησης. Ποιες υποδομές χρειάζονται, που δεν υπάρχουν;
Το ποδήλατο είναι ένα ιδανικό μέσο. Έχουν γίνει κάποιοι ποδηλατοδρόμοι. Δυστυχώς όχι παντού. Από την άλλη, υπάρχει πρόβλημα με τους ποδηλάτες, μερικές φορές η συμπεριφορά τους, δείχνει λίγη έπαρση. Στον ποδηλατοδρόμο, έτσι και περάσει πεζός τον έχουν πατήσει, θέλει καλμάρισμα το πράγμα. Σίγουρα, η μοτοσυκλέτα είναι ένα ταχύ μέσο και οικονομικό, αλλά εμπεριέχει μεγάλο ρίσκο ατυχήματος, διότι στο δρόμο η παιδεία είναι περιορισμένη. Άρα απαιτεί πολλή μεγάλη εμπειρία, να διαβάζεις τη “λογική” των μπροστινών αυτοκινήτων ώστε να αποφεύγονται τα ατυχήματα.

– Πεζοί και οδηγοί. Υπάρχει σεβασμός;
Όχι, κανένας απολύτως σεβασμός. Όταν ο οδηγός γίνεται πεζός, απαιτεί από τον οδηγό να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητό του για να περάσει από την διάβαση των πεζών. Αυτό λέει ο νόμος, αλλά έχουμε άγνοια. Την ώρα που ο πεζός γίνεται οδηγός, πάει να πατήσει τον πεζό ο οποίος περνάει απέναντι. Η έλλειψη παιδείας είναι που δημιουργεί αυτές τις αγενείς συμπεριφορές, αυτά τα ατυχήματα τα ανόητα, δυστυχώς υπάρχει έντονος εγωισμός, και πολλή άγνοια.

– Νέοι οδηγοί και αυτόματα οχήματα, σωστή η επιλογή αυτή;
Το αυτόματο κιβώτιο δεν παίζει καμία σχέση, αν είσαι καινούργιος οδηγός ή όχι. Στην Αμερική δεν υπάρχει μηχανοκίνητο κιβώτιο, από την γέννηση του αυτοκινήτου. Πιστεύω ότι και στην Ευρώπη με τα πολύ προηγμένα αυτόματα κιβώτια που έχουν βγει υπάρχει ημερομηνία λήξης στα μηχανοκίνητα. Πιστεύω ότι το αυτόματο κιβώτιο θα είναι πιο φιλικό είτε για τον έμπειρο είτε για τον νέο οδηγό, πολύ πιο ξεκούραστο, πολύ πιο οικονομικό ως προς την κατανάλωση του δίσκου-πλατό. Παράλληλα δίνει κι ευχαρίστηση στην οδήγηση.

– Τι επιλέγει συνήθως μια κοπέλα για να οδηγήσει, και τι ένας νεαρός; Ποιές οι διαφορές;
Οι γυναίκες πιο πολύ εντυπωσιάζονται από το σχήμα του αυτοκινήτου, τους διαθέσιμους χώρους και πολλές φορές από το χρώμα. Οι άντρες κοιτάζουν περισσότερο την τεχνολογία, κοιτάζουνε τα γκάζια και τα gadgets.

– Νέα μοντέλα και τεχνολογική εξέλιξη το 2016;
Έρχονται πάρα πολλά και συναρπαστικά πράγματα. Ταξιδέψαμε για το Traction στο Detroit στις αρχές Γενάρη, όπου εκεί είναι η Μέκκα της αυτοκινη­τοβιο­μη­χανίας, είδαμε τις νέες προτάσεις και προς τα πού στέλνουν το μήνυμα.

IMG_2209

, , ,